Beşiktaş Müzik Merkezi,bağlama,baglama,saz,gitar,piyano,keman,akordeon,klarinet,bati,muziği,kaval,mey,enstrüman,ders
TR EN We Offer Music Classes in Turkish & English at Our Center in Istanbul
Beşiktaş Müzik Merkezi, bağlama,saz,gitar,piyano,ders,kurs,enstrüman,ders,instrument
Anasayfa,beşiktaş,besiktas,muzik,music Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda branşlar,brans,dal,alan,erdal,erzincan foto,fotoğraf,fotoğraflar,photos,action,erol,parlak ön kayıt,arif,sağ,mp3,music link,linkler,link,ali iletişim,contact,us,email,mail,free video,youtube,gitar,satriani,mustafa,dönmez,keman Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda

Klarnet
 Klarnet Eğitmenleri:

  Klarnet Hoca- 2
  Klarnet Hoca- 1
Klarnet (klarinet ya da girnata), sert ve dayanikli ağaçlardan genellikle de abanoz ağacindan yapilan üflemeli bir çalgi türüdür.





Bir çeşit sert kauçuk olan ebonitten, ayrica metalden yapilanlari da vardir. Klarnetler, beş parçanin birleşmesinden oluşur, bunlar:





Kafalik (Bek)


Fiçi (Barel)


Üst gövde


Alt gövde


Kalak


Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir. Kalak bölümü ise obuanin kalağina oranla daha geniştir. Dikkatlice yontulup biçimlendirilen bu kamiş parçasi, ağizlik üzerine takilir. Çalicinin nefesi ile titreşime geçirilen kamiş, boru içindeki havayi titreşime geçirerek ses elde edilmesini sağlar. Çalicinin sol eli yukarida, sağ eli ise aşağida olmak üzere az bir eğimle yere doğru tutulur.





Flüt ve obuada olduğu gibi, klarnetin gövdesinde de ses deliklerini açmaya ve kapatmaya yarayan metal bir mekanizma vardir. 1840 siralarinda "Boehm sistemi" flüte uygulandiktan sonra, Paris konservatuari öğretim üyesi ve klarnetçi Klosé, bu sistemin klarnete de uygun olduğunu görmüş ve Boehm sistemi klarnete uygulanmiştir. Daha sonra farkli zamanlarda farkli kişiler tarafindan bu sistem geliştirilmiştir.





Tarihte [değiştir]1700’lü yillarda icat edilen klarnet, tam 50 yil sonra orkestraya dahil edilmiştir. Hayati boyunca 41 senfoni yazan Mozart, klarnet için senfoni yazan ilk besteci olmuştur. Türkiye’de ilk klarnet, Donizetti Paşa’nin kurduğu saray bandosunda görülmüştür.








Klarnet türleri [değiştir]Çok kalabalik olan klarnet ailesinde şu çalgilar vardir:





Bu çalgilarin tümünün çalinişi aynidir. Bir tanesinin iyi çalmayi öğrenen, çok kisa bir alişma devresinden sonra, herhangi bir diğerini çalabilir. Yalnizca dört tanesi sürekli orkestrada kullanilir.





Mi bemol küçük klarnet


Si bemol klarnet


La klarnet


Si bemol bas klarnet


Bu dört çalginin da dördü birden her yapitta kullanilmaz. Genellikle besteciler iki sibemol klarnet kullanirlar. Üçlü orkestra kuruluşu ise, bunlara bir de bas klarnet eklenir. Daha büyük orkestralarda mi bemol klarnet ve bir si bemol klarnet daha eklenebilir.





La klarnet Si bemol klarnete çok yakin bir çalgidir. La klarnetin boyu Si bemol klarnete göre biraz daha uzun, ses rengi biraz daha koyudur. Çalinişi ve ses genişliği aynidir. Yalniz, Si bemol klarnet yazili olan notanin büyük ikili kalinini, La klarnet ise küçük üçlü kalinini seslendirir. Besteciler bu iki klarnet türünden birini kullanirlar. Bunun en önemli nedenleri şunlardir:





Daha koyu bir ses rengi isteniyorsa.


Yapitta çok diyez varsa.


Klarnet partisinin en kalinindan Do diyez sesinin kullanilmasi gerekiyorsa.





Ses Genişliği [değiştir]


Alto klarnet çeşidiKlarnetin notalari sol anahtari üzerine yazilir. Ses genişliği neredeyse 4 oktav kadardir. Bu genişlik içinde tüm diatonik ve kromatik sesler elde edilebilir. Dördüncü ek çizgideli sol notasindan daha ince notalarin çalinmasi biraz güç olduğu için bu sesler pek kullanilmaz. Eğer kullanilmasi isteniyorsa da küçük klarnet kullanilir. En kalin mi notasindan bir sonraki oktav içerisindeki si bemol notasina kromatik olarak olarak, aşağidan yukariya doğru ses deliklerinin sirasiyla açilmasi yoluyla elde edilir. Bu Si bemolün incesindeki seslerin elde edilişi, flüt ve obuadakinden biraz farklidir. Flüt ve obuada en kalindaki esas seslerden sonra gelen sesler, bu esas seslerin ikinci doğuşkanlari (bir oktav incesi) olarak, daha incelerde ise, esas seslerin genellikle dördüncü doğuşkanlari (iki oktav incesi) olarak elde edilirler. Klarnette ise (gövdesi silindir biçiminde olduğundan) elde edilen doğuşkanlar tek sayilidir (3, 5, 7, 9). Üçüncü çizgi Si sesi klarnetin yazili en kalin sesi olan mi sesinin dudak ve nefes ayari, ayrica bir yardimci perde yardimi sonucunda çikarbilan üçüncü doğuşkanidir yani 1 oktav ve tam 5'li. bu Si sesinden üçüncü ek çizgi Fa'ya kadar olan sesler kromatik olarak bu yolla elde edilir. Fa'nin daha incesindeki sesler çeşitli yollardan, her klarnetçiye ve klarnet yapisina göre değişebilen yollarla elde edilir.





Klarnetin tinlama bölgeleri [değiştir]Klarnetin dört farkli tinlama bölgesi vardir:





Kalin ses bölgesi : En kalin ses olan Mi'den bir oktav incesi Fa diyez notasina kadar olan bölgedir. Zengin, madeni, gizemli, karanlik ve dramatik sözcükleri ile tanimlanabilir. Bu ses bölgesine "Şalümo" (Chalumeau) bölgesi de denir. "Şalümo" klarnetin atasi olan eski bir çalginin adidir.


Kötü sesler : Sol notasindan üç yarim perde sonraki si bemol notasina kadar olan bölgedir, klarnetin en kötü sesleridir, zayif, soluk hemde elde edilmesi biraz daha güçtür.


Orta ses bölgesi : Si notasindan ikinci ek çizgi Do notasina kadar olan ve klarnetin en güzel sesleridir. Bu bölgeye "klarino" (Clarino) ses bölgesi denir. En güzle ve en etkili klarnet sololari bu ses bölgesinde yazilmiştir. Bu sesler duru, parlak, ilik ve etkileyicidir.


İnce ses bölgesi : İkinci ek çizgi Do'dan sonraki daha ince seslerdir. Gür çalindiğinda sert ve rahatsiz edici fakat kisik sesle çalindiğinda ilik ve yumuşak, flüt ses rengine yakin bir tini özelliği gösterir.





Teknik özellikleri [değiştir]Klarnet, çeviklik bakimindan flüte çok yakindir. Her çeşit hizli, parlak, gösterişli pasajlar, diziler, arpejler, grupetto ve benzeri figürler, tril ve [tremolo]]lar rahatlikla çalinabilir. Genellikle tek dil kullanirlar. Çift dil ve üç dil çok zor olduğundan, özel durumlar olmadikça kullanilmaz. Bir ses bölgesinden başka bir ses bölgesine geniş aralikli atlamalar, klarnete özgü kolayliklardan biridir. Ancak hizli tekrarlanan sesleri çalmakta oldukça sinirlidir. Klarnetin en önemli özelliklerinden biri de, gürlük kontrölü bakimindan son derece yetenekli olmasidir. Çok kisik sesle ve çok gür sesle çalabilir.





Orkestradaki önemi [değiştir]Klarnete orkestrada hizli, akici, parlak, gösterişli pasajlardan geniş duygusal ezgilere dek her türlü görev verilir. Duru ve parlak ses rengi ile birleşen etkili kreşendo ve dekreşendo yeteneği, klarnetin "Espressivo" solo pasajlarda sik sik görevlendirilmesine neden olur. Ses rengi diğer tahta üflemelilerle iyi kaynaşir. Başka çalgilardaki temalari katlamak, gerekirse arka plandaki armonileri sağlamak ve eşlik figürlerini seslendirmek klarnetin yapabileceği en önemli görevlerdir.








Türk Klarnetçiler [değiştir]Ahmet Kuşgöz


Alaattin Gözetlik


Aykut Sütoğlu


Ayşegül Kirmanoğlu


Barbaros Erköse


Bergamali İsmail


Burcu Börü


Burcu Kamaci


Bülent Altinbaş


Cemal Gürhan Eteke


Duygu Figen Varol


Feza Çetin


Hamdi Tokay


Hande Sarici


Hasan Girnataci


Hasan Gizlenci


Hüsnü Şenlendirici


İsmail Oytun


Kadir Ürün


Klarnet-i İbrahim Efendi




Mustafa Çalar


Mustafa Kandirali


Mustafa Özgül


Naci Göçmen


Nazillili Varol


Nuri Gün


Öykü Karadağ


Özlem Kolat


Ruhi Günal


Salih Orak


Savaş Zurnaci


Selahattin Kabaci


Selim Kizilciklar


Selim Sesler


Serkan Çağri


Serkan Turnaci


Seyfettin Siğmaz


Süleyman Şen


Şükrü İnci


Şükrü Kabaci


Şükrü Tunar


Tanju Erol


Tevfik Okşar


Turgay Özüfler


Tülay Örser


Yasemin Salman


Volkan Karaman


Yüksel Zurna





Caz Klarnetistler [değiştir]Don Byron


Sakala Mahato


Buddy DeFranco


Eric Dolphy


Pete Fountain


Jimmy Giuffre


Benny Goodman


Edmond Hall


Theo Jörgensmann


John LaPorta


Perry Robinson


Tony Scott


Artie Shaw


Müfredat


Copyright © 2006 - 2007 BesiktasMuzik.com Anasayfa Kurumsal SSS Foto Albüm Ön Kayıt Linkler İletişim Video
Become a fan of BMM in facebook | 
youtube Facebook Email RSS 

Tasarım ve Uygulama: Dinamik